Coronakids, nærhed og kaos på hjemmefronten

Viborg kommunes børnekulturkonsulent Rikke fortæller om hendes oplevelser med børnekultur under corona-krisen.

Før påske var der kaos hjemme på min matrikel. Vores 8-årige søn kunne ikke hjemmeskole sig selv, og han havde brug for hjælp til lektier og skolearbejde, så han spurgte konstant min mand og jeg, ”hvordan staver man til…?”, og ”er det rigtigt, at tre gange syv er 21?”. Samtidig var vores 12-årige datter også hjemme, og hun var rimelig god til det der med hjemmeskoling. Men hun var ofte sur og tvær, fordi hun savnede sine fritidsaktiviteter og ikke mindst sin synkrosvømning, som hun dyrker på ret højt plan.

Som to hjemmearbejdende voksne måtte vi tælle til 10 et par gange eller fem om dagen. Vi forsøgte at balancere mellem arbejdsliv, skoleliv og fritiden. Men det var bestemt ikke nemt. Heldigvis var der flere kulturinstitutioner, der hjalp os med at lave indholdsrigt underholdning og læring til børnene. Randers Regnskov sendte hver dag biologiundervisning live på Facebook, Jimmy Holstebro fra Viborg havde tegne-workshops live på internettet, og Viborg Bibliotekerne lavede forskellige digitale konkurrencer til børnene fx ”Byg din egen boghule”.

Det er ikke let sådan at lave om i sin hverdag med de faste rammer, vaner og forpligtelser til skole og fritid.  Så det var tiltrængt med hjælp til vores børnefamilie, som pludselig skulle være sammen HELE tiden. 

De smukke unge mennesker er gidsler

Så blev det påske, og flere kunne ånde lettet op. Skolerne og daginstitutionerne begyndte så småt at åbne. Ikke at det blev hverdag, som børnene kender den, men trods alt fik man lov til at komme afsted og være sammen med kammerater og få lidt mere struktur på hverdagen. Tilbage sad alle de unge. Dem, der i lige så høj grad savnede deres kammerater og deres liv med social omgang og udfordringer.

Her i huset vandrede en hvileløs 12-årig rundt og sagde helt åbenlyst, at hun gerne ville i skole igen, selvom jeg aldrig havde troet, at det skulle komme ud af hendes mund. Hun ønskede også, at man kunne ”tørsvømme” og øve udenfor. De smukke unge mennesker har om nogen været gidsler i denne coronakrise, og nogle af dem er det stadig. De bliver i den grad udsat for isolation og bliver hengemt. De har også brug for inspiration til aktiviteter og veje til at finde ny læring.

Her i huset har vi haft stor glæde af Booktalks online, som Børnebiblioteket i Viborg har udgivet i forbindelse med lock down. Vi har fået inspiration til at gå på opdagelse i bøger, som måske ikke lige var blevet lånt med hjem fra biblioteket. Men heldigvis kan man jo bare låne på eReolen, og hvis bogen ikke fænger alligevel, så skal den jo ikke slæbes tilbage på biblioteket igen. ”Super smart”, mener hende den 12-årige. Det samme gælder for Filmstriben.dk, som er bibliotekets online filmtjeneste. Her kan man finde film til mange timers lødig underholdning.

Så selvom ønsket stadig er brændende for at kommer af sted til en mere normal hverdag med fritidsaktiviteter og synkrosvømning, så holder vi hovedet oppe med hjælp fra de online kulturtjenester, der kan inspirere og underholde os.

Coronakids i fremtiden

Men hvad gør denne tid ved vores børn og unge, kan man spørge sig selv om som børnekulturkonsulent. Ja, sådan set i det helt store perspektiv, er det nok for tidligt at svare på dette spørgsmål, da vi jo stadig er midt i coronatiden. Sådan lige nu og her kan jeg se, at de coronakids, jeg møder, er meget fokuserede på sundhedsmyndighedernes restriktioner, og de er super gode til at vaske hænder og være opmærksomme på god håndhygiejne. De gør, som Dronningen har bedt os om og holder afstand, fordi man ikke kan være andet bekendt over for sine medmennesker, som den 8-årige udtrykker det.

De er blevet endnu bedre end tidligere til at finde digitale platforme med inspiration og mulighed for fællesskaber. Sidst, men ikke mindst har disse børn i høj grad lært deres nære familie at kende på godt og ondt. Forhåbentlig mest for det gode. For aldrig har vi haft så meget tid sammen.

Så hvad kan vi lære af denne tid? Hvad bringer den ind i fremtiden?

Ja, her på matriklen bringer den i hvert fald det med sig, at vi faktisk har det rigtig rart med at være sammen både i et arbejdsfællesskab og i vores fritid. Vi vil i fremtiden nok skrue en del ned for de udadvendte aktiviteter og satse lidt mere på nærheden, roen og det langsomme tempo. Det gør os nemlig godt.

Så mine coronakids har i hvert fald lært at være sammen med deres forældre. De har lært, at det lille sted, hvor vi bor, faktisk er et dejligt hjem, hvor der kan ske en masse sjove aktiviteter – og så har de lært at lade sig inspirere via internettet til at lave aktiviteter i virkeligheden. Forhåbentlig fortsætter coronavirus ikke som en del af vores hverdag. Men sikkert er det, at mine coronakids har fået nogle væsentlige værdier, erkendelser og kvalifikationer med i deres liv. 2020 bliver en tid, som de vil huske for altid.

Hvis du vil have inspiration til aktiviteter for børn, kan du med fordel kigge her: