Borgerservice & borgervejleder på biblioteket

På Viborg Bibliotekerne er det muligt for dig at få hjælp til selvhjælp til kommunale og statslige selvbetjeningsløsninger.

Biblioteket har mulighed for at hjælpe med de løsninger, som der er adgang til via internettet, og som det kræver NemID at bruge.
Derfor skal du huske at medbringe din NemID, hvis du skal have hjælp til digital selvbetjeningsløsning på biblioteket.

Hvad kan biblioteket hjælpe med?

Biblioteket har mulighed for at hjælpe dig med at finde, hvor på kommunens hjemmeside den ønskede løsning findes og med den tekniske del af selvbetjeningsløsningerne. Det er borgeren selv, der har ansvaret for at medbringe og finde frem til de oplysninger, de enkelte løsninger kræver indtastet. Det har biblioteket ikke mulighed for at hjælpe med.

Alle service, der kræver personligt fremmøde på Borgerservice, har biblioteket ligeledes ikke mulighed for at hjælpe med, her skal du møde op på Borgerservice på enten Rådhuset i Viborg eller på Borgerservice i Bjerringbro.

Eksempler på hvad bibliotekerne kan hjælpe med:

  • Bestilling og aktivering af NemID
  • Bestilling af sundhedskort
  • Anmeldelse af flytning
  • Oprettelse af en digital postkasse
  • Anmeldelse af rotter

Bibliotekerne har IKKE mulighed for at hjælpe med udstedelse af pas og kørekort og med udbetaling af penge.

Borgervejleder

Viborg Kommunes borgervejleder hedder Camilla Skov Lauridsen. Hun kan træffes på Tlf. 20 70 45 06 eller e-mail casl@viborg.dk.

Camilla kan træffes på følgende steder og tidspunkter (på Hovedbiblioteket skal du have en aftale i forvejen):

Hovedbiblioteket, Vesterbrogade 15, 8800 Viborg

  • Mandag kl. 10.00 - 15.00 - træffes kun efter aftale med borgervejlederen.

Rådhuset, Prinsens Alle 5, 8800 Viborg

  • Tirsdag kl. 08.00 - 13.30
  • Torsdag kl. 12.00 - 17.00

Hvis du vil være sikker på at træffe Camilla, så ring og lav en aftale med hende på tlf. 20 70 45 06

Borgervejledning er et gratis tilbud til borgere og virksomheder i Viborg Kommune.

Borgervejlederen kan hjælpe dig, hvis du...

  • ikke ved, hvor du skal henvende dig med et spørgsmål eller en klage
  • har svært ved at forstå information eller afgørelser fra Viborg Kommune
  • ønsker vejledning om klagemuligheder i forhold til sagsbehandling, medarbejdernes optræden eller den praktiske opgaveløsning
  • har brug for hjælp til at få sammenhæng og overblik over dine sager
  • ikke kan finde rette sagsbehandler, afdeling eller kontor