Astas dukkevogn – eller en historie om nethandlens lyksaligheder…

17.03.21
Da et af vores skønne børnebørn, Asta, i sommers fyldte 3 år, ønskede hun sig en dukkevogn og den fik vi lov til at købe til hende.

Vi fik et link til en model, som forældrene syntes var passende – det var sådan en kombivogn, der kunne laves om til en klapvogn, for sådan én ønskede prinsessen sig også.
Og eftersom der ikke længere er en legetøjsbutik i vores by, så bestilte jeg fluks den ønskede vogn på nettet og der gik kun få dage, så var der besked om, at pakken kunne hentes.

Den praktisk anlagte bedstefar tænkte, at det nok var bedst at samle vognen, så der ikke skulle gå tid med det på dagen. Og heldigvis for det, for det viste sig, at der manglede en vigtig del, nemlig klapvognsindsatsen.

Så vognen måtte skilles ad igen og tilbage i kassen. Vi udfyldte en formular på nettet med beskrivelse af fejlen og sendte pakken retur. Allerede 2 dage senere ankom en ny pakke og bedstefar tjekkede straks, om alle dele var der. Det var de ikke – samme del manglede igen!

Under tidspres

Nu begyndte det at snerpe til med tiden, vognen blev returneret og farmor fandt en anden dukkevognsmodel – en vogn med farvede prikker, som var SÅ fin. Turen gik derefter til Viborg til samtlige legetøjsforhandlere dér, men uden held. Lige netop denne model var ikke på lager nogen steder, så jeg endte med igen at bestille på nettet – denne gang hos en anden webshop.

Det skete mandag aften, som gaven skulle afleveres om søndagen. På hjemmesiden stod der, at normal leveringstid var 2-4 dage, så alt var godt.

Der gik dog flere dage uden respons og først om torsdagen kom der besked om, at pakken nu var på vej. Der var et pakkenummer, man kunne følge, men når jeg forsøgte på det, var beskeden både torsdag og fredag, at PostNord endnu ikke havde registreret pakken.

Bedsteforældrene var enige om, at man ikke kunne komme til en 3 års fødselsdag uden gave, så jeg undersøgte, om der var en butik indenfor en rimelig radius, hvor netop dén vogn kunne købes. Nu havde jeg jo nemlig sat mig for, at Astapigen skulle have lige præcis dén dukkevogn. Og bingo! En butik i omegnen af Århus havde den på lager – sådan så det i hvert fald ud.

Besked fra PostNord

Lørdag morgen startede jeg derfor min Aygo og kørte til Århus. Ganske vist kom der lige inden afgang en besked fra PostNord om, at jeg nu kunne glæde mig til min pakke, som ville blive leveret…. mandag, altså for sent!!

Så næste stop var Århus. Men de havde desværre ikke vognen – det var kun webshoppens lager, der blev vist på nettet, blev der sagt. I min Aygo foretog jeg nu en ringerunde til samtlige legetøjsbutikker inde i Århus C, for dels ikke at bevæge mig unødigt rundt i corona-land og for dels ikke at køre forgæves ind i et evt. lørdagstrafikhelvede. Men resultatet var det samme – ingen havde den prikkede vogn.

Det endte derfor med en tilsvarende lilla model uden prikker, så barnet kunne få sin gave på dagen.

Men næppe var Aygoen landet i indkørslen hjemme i Bjerringbro, før en ny sms tikkede ind fra PostNord: ’Du kan nu hente din pakke i pakkeshoppen’…
OMG og Jesus Christ og lignende udbrud stod nu i kø for at komme ud af min mund – for sikke da en cirkusforestilling.

Men Asta fik den prikkede dukkevogn og var SÅ glad – det var det vigtigste. Det havde hun sikkert også været for den lilla model, som nu er givet i julegave til næste barnebarn i rækken, Vilde på to år, som også blev glad for dén.

Moralen er…

Endnu engang blev jeg bekræftet i, at ganske vist er nethandel nemt og bekvemt, ikke mindst i en corona-tid – men det kan da godt nok også være besværligt. Min opfordring er derfor: Husk også at benytte de fysiske butikker, nu hvor det igen er muligt, så vi ikke risikerer at ende helt uden dem en dag. I den seneste nedlukningsperiode har jeg i den grad savnet at komme i mine yndlings(tøj/sko)butikker, for nethandel ER bare ikke lige så hyggeligt.

På biblioteket er vi selvfølgelig også med på digitaliseringen med de mange fordele og øget tilgængelighed, det trods alt indebærer. I både 2020 og her i starten af 2021 har corona betydet en stigning i brugen af fx eReolen samt nye tiltag som livestreaming af arrangementer. Og i lukkeperioderne har vi tilbudt vores udgave af ’click and collect’, hvor det er muligt at reservere og afhente materiale – eller bestille take away poser samt aflevere det lånte.

Så vi er her stadig og vi glæder os rigtig meget til at byde vores brugere velkommen tilbage i både betjent og ubetjent åbningstid i de fysiske biblioteker, når det igen bliver muligt. Indtil da er det de ovennævnte muligheder, der er gældende og vi gør os umage for at yde den bedst mulige service, mens vi venter.