AR på HB i VB

På HB i VB kan børn snart prøve AR. Allerede nu kan de prøve VR med en HMD og det er LOL, især hvis man ikke er en n00b. Håber ikke at du som læser synes, at denne klumme er TL;DR, men at du i stedet ROFLMAO. KTHXBAI.

Blev du også en smule forvirret over ovenstående tekst? Det kan jeg egentligt godt forstå. I den digitale verden og på internettet er det ofte et vilkår, at der findes både utroligt mange forkortelser, men ofte også både engelske og ret lange udtryk. Det kan forvirre selv den skarpeste kniv i skuffen, men jeg lover at gøre mit bedste for at guide dig igennem på bedste vis.  

Augmentet reality

Augmentet Reality (AR) har de seneste år taget verden med storm. Vi kender det fra Pokemon Go, Harry Potter og flere andre apps, der har sendt os ud på lange vandreture sammen med vores børn, med vores telefoner i hænderne. Populariteten af disse AR-apps har aftaget en smule, men jeg ser alligevel jævnligt folk, der stimler sammen om et pokéstop med næsen i telefonen.

Augmentet Reality oversat til dansk betyder enten suppleret virkelighed, udvidet virkelighed eller forstærket virkelighed. Det AR kan, er essentielt at lægge et ekstra lag af digitalitet ned over den virkelige verden, ved at kombinere data fra den fysiske virkelighed med data, der er virtuelle. Det er en meget smart teknologi, fordi den er meget nem tilgængelig i forhold til f.eks Virtual Reality (VR). Hvor man skal have head mounted display (HMD), som er det aggregat, man har på hovedet, hvori der er en slags skærm, som man kigger på. Derudover skal man også have en computer, der er væsentligt bedre og kraftigere end en standard bærbar. Med AR skal du bare have din telefon med dig.

Augmentet reality i biblioteket

På Viborg Bibliotekerne har vi i lang tid været fascineret af den virtuelle verden. Vi har leget med Virtual Reality i flere forskellige projekter og har derigennem udviklet to forskellige læringsforløb med VR. Real or Fake News? Og Real or Fake News? 2.0. som er læringsforløb, der kombinerer grundfaglige bibliotekariske egenskaber, som kildekritik, med virtual reality.  Nu har vi dog kastet vores interesse en smule på AR og lige før jul fik vi endeligt at vide, at vi er kommet med i et projekt, som Herlev Bibliotekerne har ansøgt om. Bibliobitternes Verden hedder det. Projektet er støttet af Udviklingspuljen fra Slots- og kulturstyrelsen og startede egentligt som et modningsprojekt for hele 3 år tilbage. Men nu har projektet endeligt fået fuld støtte til at udvikle en form for bibliotekspræsentation, som kombinere en AR verden med noget fysisk i biblioteksrummet. Vi er så småt gået i gang med projektet.

I det oprindelige modningsprojekt Augmentet reality i Biblioteket blev der undersøgt mange forskellige måder at bruge AR i biblioteksrumme og den bedste idé var Bibliobitternes Ø. I dette projekt blev der opfundet otte forskellige figurer, som hver især var knyttet til et specifikt område i biblioteket nemlig skønlitteratur, faglitteratur, fantasy, tegneserier, letlæsning, film, spil og engelske bøger. De små bibliobitter bliver tit væk i bibliotekets verden og så kan de ikke finde tilbage til deres ø. Det er så børnenes opgave at hjælpe dem med at finde vejen hjem.

Bibliobitternes Verden

I det nye projekt bygger vi videre på idéerne fra modningsprojektet. Bibliobitterne skal fornyes, have ny historie og nyt grafisk udseende. Målet er at vil vi skabe en anderledes bibliotekspræsentation for elever i 9-10-årsalderen. Projektet er stadig i opstartsfasen, men grundidéen er at bibliobitterne skal lede eleverne rundt i biblioteket på en form for digital skattejagt og samtidig være med til at skabe læseglæde. Det bliver spændende, hvordan vi når i mål med det hele. Der er i hvert fald store ambitioner og vi håber at nå ud til en masse børn over hele landet. I projektet er det utrolig vigtigt for os, at der er en masse børn med til at udvikle konceptet. Børn er trods alt klogest når det kommer til dem selv. Men derudover er der koblet både en design virksomhed; Gejst/Studio fra Aarhus, en forfatter; Thomas Brunstrøm (Sallys far) og en illustrator; Mathieu Durand på projektet.

Projektet er et samarbejde mellem flere biblioteker rundt om i Danmark nemlig Herlev, København, Aarhus, Vejle og Viborg.

Jeg glæder mig utroligt meget til at være en del af dette projekt og håber og tror, at vi i fællesskab kan få noget rigtig spændende sat i gang for børnene i børnebibliotekerne over hele Danmark. At skabe læseglæde og læselyst er noget vi på bibliotekerne er meget optagede af hele tiden, men især også i denne mærkelige tid, hvor vi ikke har mulighed for at invitere børn ind i vores biblioteker. Nu begynder vi dog at glæde os til at der igen er liv og glade dage i børnebiblioteket.

Her til slut skal du jo selvfølgelig ikke snydes for en dansk oversættelse af indledningsteksten. Og mange gange undskyld, hvis jeg har holdt dig hen for længe.

Oversættelse af den første paragraf:

På hovedbiblioteket (HB) i Viborg (VB) kan børn snart prøve udvidet virkelighed (AR), allerede nu kan de prøve virtuel virkelighed (VR) med en hovedmonteret skærm (HMD) og det er ler højt (LOL), især hvis man ikke er en nybegynder(n00b). Håber ikke at du som læser synes denne klumme er for lang og ikke læste den (TL;DR), men at du i stedet ruller rundt på gulvet og griner røven i laser.( ROFLMAO) Okay, tak, farvel. (KTHXBAI)

Materialer