88 film om børns angst for at miste

Af Anonym (ikke efterprøvet)
11.07.16
19 skoleklasser har besøgt Hovedbiblioteket i Viborg og Viborg Bibliotekerne har besøgt de 19 skoleklasser igennem projektet StoryLab i perioden dec. 2015 til juni 2016. Eleverne har arbejdet multimodalt og multimedialt med fortælling, og det er der kommet 88 fantastiske film ud af.

Temaet for filmene er inspireret af bogen Monster af Patric Ness - en bog der handler om at miste det, man elsker allermest.

”Opgaven til eleverne var, at filmen skulle handle om at miste, og der skulle indgå et monster. Monsteret skulle ikke bare være grumt, men et komplekst monster, lige som i bogen, og det synes jeg børnene har gjort rigtig godt, fortæller Marlene Lønholdt, der er projektleder for projektet StoryLab og bibliotekar ved Viborg Bibliotekerne.

”Filmene er udtryk for børnenes egen fortælling om at miste. Der er film, der handler om at miste sin bedste ven eller veninde, eller om følelser af jalousi, når vennen finder en anden bedste ven. Man kan se i elevernes film, at jalousi faktisk er noget mange børn kender til”, siger Marlene Lønholdt.

”At miste et kæledyr er også et tema i mange af filmene. F.eks. en hund der bliver kørt over, eller en kat der løber væk. Flere af filmene handler om at acceptere det, der sker, og bevidstheden om, at man arbejder på at komme over det. Så filmene fortæller om sorg inspireret af børnenes egne liv”, fortæller Marlene Lønholdt.

Der er også film om at miste sig selv i en eller anden grad. F.eks. at miste sig selv til anoreksi, billedliggjort ved et monster, en indre dæmon, der tager over. Ligeledes er der film om at gå til konkurrencesport, hvor sporten kommer til at overtage for meget af den unges liv, så man mister sig selv.

”Det der gør filmene så fine er, at børnene har arbejdet med perspektiver, som de kender fra deres eget liv, og at de med brug af billedsymbolik er lykkes med at skabe fine stemningsfortællinger. F.eks. er vejret tit brugt som et udtryk for følelser ligesom lys og skygge. I en film illustreres det at give slip på en sorg som det, at slippe en guldfisk fri”, fortæller hun.

Lærerne har bemærket, at eleverne ud over multimodale kompetencer også er blevet bedre til at arbejde sammen. Den måde de arbejder sammen på på biblioteket er anderledes end hjemme i klasseværelset, og lærerne har set helt nye sider af eleverne, som ikke altid kommer til udtryk i den daglige undervisning.

Nogen kan tegne, nogen har styr på lyden og teknikken i iPads, nogen er gode til at modellere figurer i modellervoks. Det er der blevet sat mere fokus på end i den normale undervisning. Forløbet i StoryLab imødekommer skolereformens krav om, at elever i 7.-9. klasse skal kunne arbejde multimodalt.

"Vi er spændte på, om eleverne kan bruge deres nye kompetencer og samarbejdsevner, når de er færdige med projektet. Det vil projektets følgeforsker være med til at klarlægge i efteråret", slutter projektleder Marlene Lønholdt.

Projekt StoryLab er støttet af Slots og Kulturstyrelsens udviklingspulje og udviklet i samarbejde med lokale skoler, kulturinstitutioner og KLC – Kulturelt LæringsCenter, Viborg.

Yderligere information
Lone Engel Westphall, udviklingsleder
Mail: lew@viborg.dk
Tlf.: 20 56 05 42

Tags