”Må jeg gerne be´ om en pølse med kepsjut”

Vi står i køen ved Bilkas cafeteria. Det er lørdag ved middagstid, og der er utrolig mange mennesker, som alle har fået den geniale idé, at de skal have pølser, hotdogs og sodavand. Heriblandt også mig og mine børn.

Endelig når vi frem til disken og skal afgive vores bestillinger. Det er så her min søn på 6 år højt og flot proklamerer ”Må jeg be´ om en pølse med kepsjut”. Damen ved disken smiler venligt og griner med øjnene - og damen bag mig ler højlydt. Jeg smiler forlegen og siger tydeligt - ”ja tak - en pølse med ketchup”.

Vi kender det vidst alle sammen: De søde ord og vendinger, som kommer helt forkert ud af munden på de kære børn. I de fleste tilfælde er de til at smile af, og efterhånden retter børnene dem ind, når de lytter sig frem til, at det ikke hedder kepsjut - men ketchup.

Det er nemlig ved at lytte til og tale med de voksne, at børn tilegner sig sproget. Derfor er det yderst vigtig, at vi voksne er bevidste om, hvordan vi lærer vores barn at beherske sproget på den bedste måde. Vi kan bruge helt bevidste sprogstrategier til at fremme sprogtilegnelse hos børnene.

Når den føromtalte 6-årige gentagne gange betegner fetaosten på middagsbordet som ”stefanost”, er det en bevidst strategi fra min side IKKE at rette ham - men blot lige så ofte at gentage ordet ”fetaost” - så han igen og igen hører det rigtige ord.

Hjemme hos os arbejder vi med sproget på mange forskellige måder - vi synger, rimer og leger med sproget. Vi læser bøger i massevis, der er med til at åbne for sprogets mange perspektiver - og giver os mulighed for at beskrive og samtale om de utroligste fantasiuniverser. Tænk, hvis man kunne flyve til månen i en raket, ligesom drengen på billedet i bogen.

Sprograketten på Børnebiblioteket

NU er det faktisk muligt at flyve en tur i SPROGRAKETTEN på Børnebiblioteket i Viborg. Det er dog ikke en helt rigtig raket - men et rum fyldt med sprogstimulerende aktiviteter til børn mellem 1 og 5 år og deres voksne. Sprograketten er blevet indviet i mandags - og er et samarbejde mellem PPL Sprog, Viborg Kommune og Viborg Bibliotekerne.

I Sprograketten kan børnene sammen med deres voksne tage på eventyr og udforske forskellige fantasiverdener gennem leg, læsning, sang og sanselighed. Samtidig er der lagt vægt på nytænking, og derfor er der flere forskellige digitale muligheder for at lave sprogstimulerende aktiviteter med børnene. Her kan du både høre historier, der springer op af et fortælletæppe, bruge sin krop fysisk på hop spots og ikke mindst bruge de forskellige sprogapps, der findes på Sprograkettens iPads.

Det er et væld af aktiviteter, som børnene og deres voksne kan bruge i fællesskab.

Den voksne har ansvaret

Forskning viser, at det er de voksne, der spiller den væsentligste rolle i børnenes sprogtilegnelse. Vi kan opstille alle de fantastiske fysiske og digitale rammer, som vi vil - men barnet opnår ikke de optimale sprogfærdigheder, hvis ikke de voksne er bevidste om, at de har et stort ansvar i forhold til at understøtte deres barns sprog. Vi voksne spiller en altafgørende rolle i forhold til, at barnet får feedback på sit sprog. Derfor er det vigtigt, at voksne kender til sprogstrategier og arbejder bevidst med børnenes sprog. Vi voksne skal være nærværende og respondere på den mest optimale måde.

Nu kan du også finde hjælp i Sprograketten på Børnebiblioteket. I Sprograketten findes information til forældrene om, hvordan de på allerbedste vis støtter deres barn i barnets sproglige udvikling.

Der er lutter gode ting at hente i Sprograketten - men desværre må du ikke spise i raketten - så derfor må vi lade ”kepsjut” og ”stefanost” blive udenfor, men når raketten er landet må du igen finde madpakken frem og hygge dig ude i biblioteksrummet.

Se evt. mere på www.viborgbib.dk/sprograketten.

Materialer