- Bog
Fotografi i Diamanten : udvalgte værker fra Det Nationale Fotomuseum
Af Ingrid Fischer Jonge (2004)
Historien om nogle af de centrale, fotografiske værker som findes i Det Nationale Fotomuseums samlinger, dækkende perioden fra ca. 1839 til ca. 2000
Se alle eksemplarer
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret (nogle i farver)
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
75.79
Bidrag af
Beskrivelse
Indhold: Før-fotografiske synsmåder ; Daguerreotypiet : en verden for sig ; En daguerretypisamling ; William Henry Fox Talbot og romantikken ; David Octavius Hill og Rober Adamson ; Fotografiet på rejse ; Roger Fenton ; Nadar og Disdéri : forskel i tid ; Oscar Gustave Rejlander ; John Thomson ; Alfred Stieglitz' japonisme ; Peter Sekaer : en dansker i Amerika ; Mennesket og verden ; Duane Michals' pyramide ; Joel-Peter Witkin ; "Det usynlige" ; Candida Höfer i det "tomme" rum
ISBN
8770234469
Udgave
[1. oplag] (2004)
Omfang
231 sider
Forlag
Det Kongelige Bibliotek
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Politiken, 2005-05-02
Politiken, 2005-05-02Kristeligt dagblad, 2005-05-26
Kristeligt dagblad, 2005-05-26Weekendavisen, 2005-05-20
Weekendavisen, 2005-05-20Berlingske tidende, 2005-09-18
Berlingske tidende, 2005-09-18Katalog / Museet for Fotokunst, Årg. 17, nr. 3 (2005)
Lektørudtalelse
Det Nationale Fotomuseum er en museumsfunktion under Det Kongelige Bibliotek. Samlingens fornemme kerne er de såkaldt Fotohistoriske blade, der består af internationalt fotografi fra det 19. og 20. årh. og dansk fotografi fra især det 20. årh. Museets leder har med denne store, flotte bog fået mulighed for at præsentere udvalgte værker, der som perler på en snor, viser udviklingen fra starten i 1839 til i dag. Fra kunstnernes perspektivlære, der banede vejen for fotografiet, over daguerreotopier til punktnedslag ved enkelte fotografer som Roger Fenton og Alfred Stieglitz samt striben af danskere fra Rivad og Høm til Bak Jensen og Klein. Det foreløbige punktum sættes ved Candida Höfer, som repræsenterer en ny æra med fotografiets indtræden på kunstscenen på lige fod med maleri. Bogen indeholder mange interessante betragtninger om skæringspunkterne mellem fotografi og kunst, og viser store gengivelser af de velvalgte eksempler. Noter, litteraturliste og register fuldender en engageret og levende præsentation af en af Diamantens skatte, som hidtil kun er beskrevet i udstillingskataloger