En analyse af konventionerne omkring brugen af pressefotografiet samt en ramme for en bedre forståelse af, hvordan pressefotografiet som kommunikationsmiddel er med til at konstruere virkeligheden
Se alle eksemplarer
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret
Sprog
dansk
Emnetal
75.7408
ISBN
8778670012
Udgave
1. udgave
Omfang
191 sider
Forlag
Roskilde Universitetsforlag
Målgruppe
voksenmaterialer
Anmeldelser
Weekendavisen, 1996-03-08
Weekendavisen, 1996-03-08Dansk noter, 1996, nr. 3
Mediekultur, Nr. 26 (1997)
Lektørudtalelse
"Jeg har selv set det på et fotografi!" har man ofte hørt som et sandhedsargument. Dette udsagn har imidlertid aldrig duet til noget som helst, og i dag - hvor den digitale teknik skaber mulighed for at lave et billede fremfor at tage det, - er hele den etiske diskussion om fotografiet som dokument aktuel som aldrig før. Bruno Ingemann har i mange bøger beskæftiget sig med mediebrug. I Fotografiet under pres er det fortrinsvis pressefotoet, der er til debat. Ingemann påviser, hvordan foto-manipulation ikke blot er enkel, men også farlig. Billeder er ikke længere billeder af virkeligheden, - men de er virkeligt billeder. Det største problem er den måde, som beskueren betragter billedet på. Forfatteren afliver stort set - og med forbilledlig argumentation - alle myter om fotografiets traditionelle klassiske værdier og mål. Men der er håb! Dels i en større billedbevidsthed hos forbrugeren, dels i en højere grad af etik hos fotograferne og ikke mindst redaktørerne. Lidt af problematikken er beskrevet i Saxgrens Tid fra 1990 og i Sandbyes Det iscenesatte fotografi fra 1992. Men Ingemann kommer hele vejen rundt. På overbevisende måde. Velskrevet og veldokumenteret men ikke altid lige let. Dette på trods er målgruppen bred