Serie
Science fiction. Kunstige intelligenser kæmper om magten i en datastyret parallelverden i det 21. århundrede. Case - hacker og storbycowboy - involveres i kampen om en altomfattende matrix og bliver omgivet af robotlignende mennesker
Se alle eksemplarer
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Sprog
dansk
Genre
cyberpunksamfundskritiksamfundssatirescience fiction
Originaltitel
Neuromancer
ISBN
8789586735
Omfang
322 sider
Forlag
Per Kofod
Målgruppe
voksenmaterialer
På hjemmesiden
- Begivenhed
Åbent TestLab
Kom og udfold dine egne teknologiske projekter og opgaver til Åbent TestLab.Læs mere - Begivenhed
Åbent TestLab
Kom og udfold dine egne teknologiske projekter og opgaver til Åbent TestLab.Læs mere - Begivenhed
Åbent TestLab
Kom og udfold dine egne teknologiske projekter og opgaver til Åbent TestLab.Læs mere
Anmeldelser
Weekendavisen, 1993-02-05
Berlingske tidende, 1993-02-01
Politiken, 1993-02-03
Politiken, 1993-02-03Jyllands-posten, 1993-02-23
Kristeligt dagblad, 1993-03-04
Information, 1993-04-13
Alt om data, Årg. 11, nr. 7 (1993)
Lektørudtalelse
Da William Gibsons roman første gang blev oversat til dansk i 1989 var den forsynet med undertitlen: spændingsroman. I Arne Herløv Petersens nyoversættelse, som i løbet af det næste år vilblive fulgt op af de øvrige to bind i Matrix-trilogien, kaldes den cyberpunk-roman - et begreb som for første gang blev lanceret i denne roman, der for længst har opnået kultstatus og leveretideologi til en hel ungdoms-kultur. Det er fascinationen af video- og computerteknikken der er drivkraften i denne mareridtsagtige skildring af et ikke nærmere defineret tidsrum i det 21.århundrede, hvor de egentlige helte er de storbycowboys, som forsøger at hacke sig igennem til de industrielle og militære databanker for at lade deres informationer indgå i en altomfattendematrix, eller cyberspace. Med elementer fra både sciencefiction- og spændingsromanen er det et univers, hvor menneskelige følelser og identitet er reduceret til elektroniske signaler påmonitorskærmene, men nu og da alligevel bryderigennem alle kybernetiske systemer med de rå, anarkistiske kraft som er cyberpunkens. Gibsons teknologiske fremtidsvision kan mødes med fascinationeller afsky, men som kunstnerisk udtryk holder romanen, fordi dens emne i så høj grad har fundet en adækvat æstetisk form. Det forlyder at cyberpunken allerede er afgået ved døden, men her er ihvert fald mulighed for at stifte bekendtskab med et af de spor den har efterladt