Tips til fritidslæsning og hvordan du fastholder dit barns læselyst

Af Anonym (ikke efterprøvet)
15.02.23
I juni 2022 udkom rapporten ’Børn og unges læsning 2021’ med resultaterne fra den nyeste undersøgelse af børn og unges læsevaner. En af hovedkonklusionerne i rapporten er at børn og unges læselyst falder med alderen, og at de også bruger mindre tid på at læse i deres fritid jo ældre de bliver.

Det er vigtigt at blive ved med at læse

Uanset hvilken alder man har, er det vigtigt at læse og få nogle gode oplevelser med litteratur. Undersøgelsen ’Børn og unges læsning’ viser et markant fald i børns læselyst i takt med deres alder. I 5. klasse er det 65% af eleverne der nyder at læse, mens det kun er 50% i 8. klasse. Dette hænger måske sammen med at ældre børn i højere grad forbinder læsning med noget kedeligt og noget der hører til i skolen. I hvert fald synes 62% af eleverne i 8. klasse at det er kedeligt at læse.

På biblioteket har vi besøg af mange skoleklasser, og jeg kan godt genkende billedet af at mange af de ældre elever kan være svære at begejstre. Heldigvis oplever jeg også mange der rent faktisk har lyst til at læse og gerne vil have en god oplevelse med en bog, men som enten har svært ved at finde den rigtige bog eller ikke har tid eller overskud til fritidslæsning efter en lang dag i skolen. Noget af det bedste du som forælder kan gøre, er at tage udgangspunkt i sit barns perspektiv. Hvilken bog kunne være spændende at læse? Hvilke udfordringer har dit barn ift. at læse i fritiden, og hvad kan I gøre for at gøre udfordringerne mindre? Kan I afprøve nogle nye ting i jagten på den gode læseoplevelse, som kunne give dit barn mere lyst til at læse?

Hvor meget skal man læse?

Lidt under halvdelen af alle børn læser jævnligt i deres fritid, men desværre ses også her et fald i takt med alderen. I 8. klasser er det 32% der læser jævnligt læser i deres fritid, mens det gælder for 53% af eleverne i 5. klasse. Der er intet klart svar på hvor meget eller hvor ofte man skal læse. Nogle vil måske sige ’jo oftere og jo mere, jo bedre’, men det gavner heller ikke børnene at blive tvunget til at læse hvis de ikke har lyst. Det er bedre at skabe nogle få gode læsestunder end en masse dårlige. Det er også vigtigt at huske at det er helt okay hvis læselysten svinger. Nogle gange har man bare mere eller mindre lyst, og så gælder det om at gribe chancen når lysten er der.

Som forælder har du en meget rolle ift. dit barns læselyst og læsning i fritiden. Netop fordi fritidslæsning ikke er det samme som læsningen i skolen, er det først og fremmest dig (og ikke f.eks. dit barns dansklærer) der kan hjælpe dit barn på vej til en god læseoplevelse. Først og fremmest skal man finde tid til at læse. Over en fjerdedel af de adspurgte elever i undersøgelsen ønsker mere tid til at læse i deres fritid. For nogle vil det måske passe bedst i weekenden, mens andre har bedst tid lige efter skoletid eller inden sengetid om aftenen. Dernæst skal man forsøge at gøre læsestunden så god og hyggelig som muligt. Nogle børn vil måske helst bare ligge alene under dynen, mens andre synes det er hyggeligt at sidde alle sammen i sofaen i stuen med bløde puder og hyggelig belysning. Endelig skal man selvfølgelig finde en rigtig god bog at læse i.

Gode anbefalinger til ældre børn

Der findes helt ufatteligt mange bøger, og uanset hvem man er eller hvor meget man læser, er det muligt at finde mindst én bog der kunne være den rette at gå i gang med. Du og dit barn kan lede på internettet (f.eks. på eReolen Go), i en boghandel eller blandt jeres bøger derhjemme. I kan selvfølgelig også altid komme på biblioteket og få gode råd og inspiration til at finde en bog der fanger dit barns interesse. Så tag dit barn under armen og spørg en medarbejder på biblioteket!

Her får du nogle eksempler på nogle forskellige bøger der passer til målgrupperne 11-13 år og 14-16 år.

God læselyst!

GODE BØGER TIL BØRN I ALDEREN 11-13 ÅR

GODE BØGER TIL BØRN I ALDEREN 14-16 ÅR

Tags