Læsehund - Når hunde skaber magi

19.08.21
Kan læsehunde skabe magi? Hvis du spørger mig er svaret ”ja”.

Der findes mange historier, hvor læsehunde har skabt læseglæde og været med til at ændre børns skolegang og deres selvopfattelse. Det er fantastisk at høre og opleve, hvordan en læsehund kan forandre børns liv. Jeg vil gerne dele nogle af historierne med jer.

Jeg sidder sammen med læsehundsejerne Vibeke Nurup og Alice Astrup, som hver uge tager deres læsehunde, Vega og Aiko, med til Viborg Bibliotek for at møde børn med læseudfordringer. Målet er at skabe læseglæde og genfinde motivationen og troen hos børnene. Troen på, at bogstaver kan skabe glæde gennem leg, samvær og nærvær.

Hvad er en læsehund?

Måske ved du slet ikke, hvad en læsehund er og det har også skabt undring hos børnene. På et tidspunkt var der et barn, der spurgte Vibeke, ”hvorfor det hedder en læsehund?” Barnet undrede sig, for det plejer da at hedde læsehest? Vibeke mente nu ikke, at vi kunne have en hest inde på børnebiblioteket. Men selvfølgelig, hvis man var Pippi var det måske en anden sag. Det ville helt sikkert skabe læseglæde, hvis vi fik besøg af Pippis hest.  

Læsehunden er for børn, som har læseudforinger og til de børn, som har mistet læselysten. Typisk er det børn fra 1. – 6. klasse, som vil have glæde af tilbuddet.

Læsehunden er venlig og børneglad og giver ro og nærvær under læsningen. Den hverken dømmer eller retter barnet, men lytter interesseret i det, som barnet læser.

Der opstår tillid og tryghed, som gør, at barnet ikke kun oplever øget glæde ved læsningen, men også opnår øget selvtillid. Øget læseglæde og selvværd smitter også af på børnenes skolegang. Både i forhold til læsning, som indgår i de boglige fag, men også i forhold til det sociale liv i klassen.

Alice uddyber: ”Jeg har haft børn, der er meget ordblinde. Det er ikke fedt for et 11- årigt barn kun at kunne læse ord på få bogstaver, mens vennerne læser bøger om heste, fodbold, veninder mm. Det begrænser virkelig mulighederne.”

Magiske oplevelser

Vibeke og Alice fortæller de mest levende og livsbekræftende historier fra deres møde med læsebørnene på biblioteket. Jeg bliver helt rørt, mens jeg hører dem fortælle og bliver bekræftet i, at deres arbejde med børnene er fantastisk.

De fortæller om børn, der kommer krybende langs væggene og ikke har lyst til at kigge op og se andre i øjnene, men mest har lyst til at gemme sig væk, allerhelst i et musehul, hvis vi havde haft det på biblioteket.

De oplever børn, som har læst så lavt, at de slet ikke har kunnet høre, hvad de læste, de første gange de var ved læsehunden. Men efter 2-3 gange, sker der noget magiske og helt fantastisk. Pludselig kan de høre, at børnene kan læse – og endda nogle af dem rigtig flot.

Faktisk fortæller Vibeke og Alice også, at de har hjulpet et barn, som var bange for hunde. Venlige hundeøjne, sjove hundetricks og en glad hund kan kurere de fleste og i dette tilfælde et barn, som blev fri af sin angst for hunde.

6 besøg hos læsehunden

Det er som om, der bliver drysset tryllestøv over børnene i løbet af de 6 besøg, som de får hos læsehunden. Vibeke og Alice ser i forløbet, hvordan børnene udvikler sig og får selvtillid og selvværd. Børnene kommer hoppende og dansene og får tro på egne evner og troen på, at de kan.

Det er ufatteligt, hvad der sker i rummet mellem læsehunden og læsebarnet. Læsebarnet oplever, at forventningerne og presset forsvinder. Vega og Aiko ligger helt stille ved barnet og lytter opmærksom, mens der bliver læst. Uden afbrydelse og uden at korrigere evt. fejl i læsningen. Det skaber tryghed. Der er nu pludselig rum til at turde læse svære ord og at turde forsøge, uden at der er nogen, der kigger skævt til én.

Det er ikke kun læseglæden, som får et løft, men også selvtilliden og troen på egne evner.

Alice udtaler:  ”Jeg er SÅ glad og stolt over, at Aiko kan være med til at gøre en forskel for børn med udfordringer. Ofte er det jo ikke kun udfordringer med at læse, men også mobning og lavt selvværd.

Hvordan kommer jeg i gang?

Det at turde prøve er afgørende. At prøve selvom det kan virke angstfremkaldende. Ofte har børnene mange nederlag med i bagagen. Den første gang hos læsehunden er det derfor afgørende, at både Vibeke og Alice udviser tryghed og tillid.  Det handler om skabe de rette rammer med en god stemning og tryghed til at barnet tør hoppe ud i det.

Er du interesseret i at få et forløb med læsehunden Vega eller Aiko? Så skrive en mail til boernebibliotek@viborg.dk . Har du brug for yderlige informationer, så ring til mig på tlf. 87 87 34 49 eller mail 2jj@viborg.dk.

Hvis du lyst til at understøtte det gode arbejde og være en del af det frivillige hold af læsehunde, så kontakt foreningens hjemmeside - Bliv frivillig – Læsehunde (laesehunde.dk)

Vibeke fortæller, at hun ved et tilfælde opdagede, at det med læsehunde var noget for hende.

Hun gik til agility med Vega, men oplevede, at det mest var hende, som sprang over forhindringerne, mens Vega stod logrende på sidelinjen og kigge på. Vibeke konstaterer kort i vores samtale – ”Vega er doven anlagt”.

En dag læser Vibeke en artikel i et ugeblad om en hund, som også var doven, men som nu var certificeret læsehund. Dette fik sat tanker i gang hos Vibeke, og nu her 3 år efter har Vibeke ikke fortrudt sit valg. Vibeke udtaler: ” Jeg har kun gode oplevelser med børnene. Alle børn glæder sig til at komme på biblioteket og læse med Vega. De tæller ned til de skal på besøg igen.”

Alice supplerer med: ”Jeg har oplevet flere børn spørge, om de må få et forløb mere - og ja, det må de.”

Skrevet af Jette Hejlskov Fisker i samarbejde med læsehundsejerne Alice Hastrup og Vibeke Nurup

Tags