Fra månen og til Gråbynke

På Viborg Bibliotekerne har jeg nogle utroligt spændende og varierede arbejdsdage. En dag betjener jeg mine søde brugere på lokalbiblioteket ude i Rødkærsbro, en anden dag rykker jeg ud og hjælper folk med brætspil og så igen andre dage tester jeg Virtual Reality-spil på forskellige skoler. Ikke en dag er ens med den forrige og for mig er det helt perfekt.

Virtual Reality

For tiden er det mit arbejde med Virtual Reality, jeg bruger rigtig meget krudt på. At blive draget ned i anderledes universer og besøge steder, jeg aldrig ville have mulighed for at besøge, er for mig utrolig fascinerende. Virtual Reality (VR) kan bringe mig til månen og tilbage igen eller ud i Amazonas jungle, det kan tage mig til min barndoms gade, eller bringe skrækken frem i livet på mig, alt sammen mens jeg står med fødderne solidt plantet i bibliotekets maker space - Testlab.

På Viborg Bibliotekerne har vi kastet vores kærlighed på dette medie, på grund af alle de muligheder det giver os. Vi er lige nu ved at udvikle et VR spil som bygger på nogle af vores grundlæggende bibliotekariske færdigheder og kerneopgaver – nemlig arbejdet med kildekritik, viden og informationssøgning. Spillet er udviklet til elever i udskolingen og skal være med til at understøtte elevernes digitale dannelse. Som noget nyt forsøger vi i spillet og det tilhørende læringsforløb, at gøre dette enkeltmandsmedie mere socialt og inddrage dem, der ikke har briller på.

Real or Fake News

VR giver os mulighed for at kaste eleverne ud i ukendte universer, hvor de kan prøve kræfter med virkelighedens dilemmaer i et sikkert rum. Her kan vi afprøve ting og stadig overføre den læring, der sker i spillet, til virkeligheden. Elever lærer på mange forskellige måder, nogen lærer mere, mens de bruger kroppen. Derfor er det et rigtig velegnet medie til at lære noget i.

Spillet foregår i Gråbynke, en by hvor størstedelen af byens borgere lever af at arbejde på atomkraftværket. Der har dog for nylig været et stort udslip af radioaktivt materiale, som rystede byen. Hvem har gjort det? Var det atomkraftværket, der var for uforsigtig, var det en miljøaktivistisk gruppe, der saboterede atomkraftværket, eller var det borgere fra byen, der gerne ville have lukket værket. Eleverne spiller enten rollen som journalist, borger, leder på atomkraftværket eller miljøaktivist. Det er så journalisternes job at udlede, hvem taler sandt, hvem lyver og hvad der egentligt er Real or Fake News.

Kildekritisk sans

Vi har allerede testet en prototype på spillet flere gange, og noget af det der slår mig, er hvor optagede eleverne er af arbejdet. Når jeg ser det, giver mit arbejde utrolig meget mening. Desuden har jeg et par gange hørt elever vurdere kilder med ordene; ”det lyder klogt, så er det nok rigtigt.” Selvom eleverne ikke har arbejdet med kildekritik ret længe, så fortæller det mig, at der er brug for at arbejde med elevernes kildekritiske sans. Forhåbentligt kan spillet og det tilhørende læringsforløb gøre en forskel i den rigtige retning.

Det er utroligt spændende og et privilegie for mig, at arbejde sammen med så mange engagerede og dygtige mennesker og elever over hele Danmark og det giver mig mulighed for, at blive endnu mere fortrolig med dette spændende medie, som jeg er sikker på, at vi kan gøre god brug af i fremtiden

Hvis du også er blevet interesseret i Virtual Reality, så kan du hver mandag og onsdag fra kl. 15-18 afprøve det i vores åbent Testlab. Hvis du vil høre mere om vores læringsspil, så kontakt mig gerne. Vi regner med, at åbne for tilmelding til det kildekritiske læringsforløb med Real or Fake News-spillet i 2019.

Faktaboks:

Projektet er støttet af DDB, Danmarks Digitale Biblioteker og bliver udviklet nationalt i samarbejde med Ballerup Bibliotekerne, Rødovre Bibliotek, Vejle bibliotekerne, ITK Aarhus og Børn og Unge afdelingen i Viborg Kommune. Spillet bliver udviklet af Vizlab, som er et lokalt spilfirma. Desuden har vi fået midler fra Animationspuljen i Viborg kommune til at videreudvikle på animationen i spillet.

Materialer