Ny betalingsløsning for Viborg Bibliotekerne

09.05.22
Fra den 10. maj skal du betale dine gebyrer og erstatninger hos Viborg Kommune. Det betyder, at du ikke længere kan betale gebyrer og erstatninger direkte hos os på biblioteket.

Indbetalingskort i din digitale postkasse

Skal du betale gebyrer eller erstatningskrav til biblioteket vil du fremover modtage et indbetalingskort i din digitale postkasse. Betalingen kan ske i din netbank eller i banken.

Du har også mulighed for at betale igennem kommunens selvbetjeningsløsning med NemID/MitID. Linket til selvbetjeningsløsningen finder du også under "Min konto" -> "Mellemværende" her på hjemmesiden.  

Hvis du er fritaget for digital post, så får du i stedet et girokort med posten.

Vær opmærksom på, at Viborg Kommune opkræver et rykkergebyr, hvis du ikke betaler din regning i tide.

Du kan se, hvad du skylder på viborgbib.dk eller i appen ”Biblioteket”

Du kan se en samlet oversigt over dit mellemværende med Viborg Bibliotekerne under ’Min konto’ på viborgbib.dk eller via appen ’Biblioteket’.

Betaling to steder i løbet af maj måned

Har du ”gamle” gebyrer som mangler at blive betalt og nye som er kommet til i løbet af maj måned kan du opleve, at du skal betale dine gebyrer to stedet. Det vil fremgå under ”min konto” på viborgbib.dk eller i appen ”Biblioteket”, hvor og hvordan du skal betale de enkelte gebyrer.

Imens vi overgår til den nye betalingsløsning, vil vi løbende overføre ældre gebyrer og erstatninger til det nye system. Du vil derfor kunne opleve, at du ikke modtager dine opkrævninger på én gang eller i kronologisk rækkefølge.

Har du brug for hjælp

Har du spørgsmål eller brug for hjælp kan du kontakte biblioteket på tlf. 87 87 34 34 inden for telefontiden mandag – fredag kl. 10.00 – 15.00 eller på mail: viborgbibliotekerne@viborg.dk.

Har du brug for hjælp i forhold til betalingen, er du velkommen til at kontakte Team kontrol og opkrævning på tlf. 87 87 87 70.

 

Har du yderligere spørgsmål til den nye betalingsløsning, kan du prøve at finde svar herunder:

Hvorfor overgår bibliotekerne til ny betalingsløsning?

Formålet med den nye betalingsløsning er at samle alle betalinger til kommunen ét sted. Det giver et fuldt overblik over kommunens tilgodehavender, hvilket er lettere at administrere. 

Jeg har fået et gebyr for mit barns lån. Kan mit barn betale sin regning på biblioteket?

Nej, fremover vil forældre eller værger få faktura på gebyret tilsendt som digital post og beløbet skal betales via oplysningerne på fakturaen.

Hvad med unge under 18 år som har NemID?

Er du under 18 år og har NemID, kan du stadig ikke selv betale for gebyrer og erstatninger. Din biblioteksgæld overgår til den økonomisk ansvarlige for dig, det vil sige dine forældre eller din værge.

Kan jeg stadig betale Kontant på biblioteket?

Fra den 10. maj 2022 kan du ikke længere betale biblioteksgebyrer kontant hos Viborg Bibliotekerne. Al betaling af gebyrer og erstatninger skal foregå via det indbetalingskort som Viborg Kommune sender til dig. Eller igennem kommunens selvbetjeningsløsning.

Hvad er taksterne for at afleverer for sent?

Takster for overskridelse af lånetiden er uændrede. Se takster her.

Hvordan undgår jeg gebyrer 

Du kan altid få et overblik over dine lån med afleveringsfrister samt forny dine lån via hjemmesiden viborgbib.dk eller via appen ’Biblioteket’. Der kan komme rykkeromkostninger på op til kr. 250,00.

Kan jeg få påmindelser om, hvornår jeg skal aflevere?

Hvis vi kender din e-mail og dit mobilnummer, kan du få påmindelser 3 dage før lånetiden udløber på mail og/eller på SMS. Læs mere om meddelelser fra Viborg Bibliotekerne her.

OBS! Husk at opdatere din profil, hvis du skifter e-mail eller mobilnummer, også på dit barns lånerkort.

Hvorfor står der stadig, at jeg mangler at betale?

Der kan gå op til 72 timer, før din betaling kan ses registreret i Viborg Bibliotekernes system. Derfor vil du kunne opleve, at der stadig vises mellemværende på ’Min konto’, når du logger ind.