Kendte problemer ifm. nyt IT-system

10.01.17
Her finder du en liste med de spørgsmål, vi oftest får til den nye søgeside og brugerprofil. Spørgsmålene dækker både over kendte fejl og nye måder at gøre tingene på.

Vær særligt opmærksom på

Efter overgangen til en ny søgeside og brugerprofil, er der nogle ting, du som låner bør være særligt opmærksom på:

  1. Søgesiden og din personlige side med hjemlån mv. vil se anderledes ud.
  2. Huskelister i viborgbase(E-hylde) er ikke ført med over i den nye søgeside.
  3. Vores biblioteksapp til iPhone og Android bliver nedlagt som konsekvens af skiftet. Den nye søgeside fungerer dog på mobiltelefoner og der er en ny app på vej.

Første gang du logger på

Første gang du logger hjemmesiden efter den 11. januar, er det en  god idé at tjekke, om dine personlige oplysninger er korrekte. Herunder

  • Adresse
  • Telefonnummer
  • Evt. hjemlån, reserveringer og mellemværende
     

Hvorfor virker min fornyelse i app'en ikke?

Vores app til iPhone og Android - Viborg Bibliotekerne - virker ikke efter den 9. januar 2016. Slet derfor app'en hurtigst muligt. Vi henviser indtil videre til viborgbib.dk, der også fungerer på mobiltelefoner. Der arbejdes på en ny app til vores brugere.

Hvorfor kan jeg ikke logge på hjemmesiden?

Som udgangspunkt forventer vi, at alle vores lånere og deres hjemlån er flyttet fra det gamle system til det nye. Skulle du mod forventning ikke kunne logge på hjemmesiden efter den 11. januar, så henvend dig på dit lokale bibliotek.

Enkelte lånere oplever, at deres pinkode ikke virker længere. Kontakt dit lokale bibliotek på 87 87 34 34 eller mød op personligt.

Hvor ser jeg mine hjemlån, reserveringer mv.?

Du finder din lånerstatus, der nu hedder "Min profil" ved at logge ind i toppen af hjemmesiden.

Jeg mangler hjemlån eller reserveringer

Der er informationer, der ikke er kommet med over på det nye system. Henvend dig på dit lokale bibliotek.

Hvordan betaler jeg mine mellemværender?

Du kan betale dine mellemværender ved at logge på din profil og klikke på "Mellemværende". Her ser du en oversigt over dine mellemværender. Du kan vælge at betale alle eller kun nogle af dine mellemværender.

Vær opmærksom på, at der pt. ikke kan dannes en kvittering for betalingen.

Hvordan virker den nye søgning og reservering?

Vi har lavet en kort gennemgang af den nye søgning. Vejledningen bliver udbygget løbende.

Hvorfor er jeg ikke længere nummer XX i reserveringskøen?

Nogen lånere har skiftet plads i reservationskøerne til de materialer, de har reserveret. Kontakt dit lokale bibliotek, hvis du oplever problemet - så bliver det rettet.
Sideløbende med rettelser på baggrund af personlige henvendelser gennemgår vi reserveringskøerne løbende.

Hvorfor kan jeg ikke bestille fra andre biblioteker?

Det er nu muligt, at bestille bøger mv. fra andre biblioteker via bibliotek.dk.

Hvor modtager jeg ikke sms-beskeder om reserveringer eller kommende afleveringer?

Dette skyldes formentlig, at dit telefonnummer ikke er sat til at modtage sms. Henvend dig på dit lokale bibliotek eller tilføj selv dit mobilnummer via "Din profil".

Hvorfor virker e-biblioteket ikke?

Alle vores databaser i "e-biblioteket" burde nu fungere. Oplever du problemer, så henvend dig på dit lokale bibliotek.

Hvorfor har jeg stadig hjemlån, som jeg har afleveret på biblioteket?

Når du bruger vores afleveringsautomater på dit lokale bibliotek, skal du vente med at fjerne materialerne indtil de står på skærmen. Fjerner du et materiale for hurtigt, bliver det ikke afleveret.

Hvorfor har I ikke længere Nyhedslister?

I forbindelse med skiftet til det nye IT-system, blev listerne over nye materialer nedlagt for en kort periode. De er nu tilbage, og du finder nyhedslisterne her på hjemmesiden.
Vær opmærksom på, at der ikke bliver sendt mails ud om nyindkøbte materialer. Du er altså nødt til løbende at holde øje med de lister, du interesserer dig for.

Hvorfor er mine mellemværende så store?

I forbindelse med det nye IT-system er måden, mellemværender beregnes på ændret. Vi har lavet en gennemgang af de nye beregningsmetoder.

Hvorfor står der "0 reserveringer på materialet", når der ER reserveringer på det?

Der er et problem med at vise antallet af reserveringer på materialerne og pt. står der "der er 0 reserveringer på materialet" under "Se alle eksemplarer" uanset, om der er reserveringer på materialet eller ej. Problemet er blevet løst med en opdatering af hjemmesiden i 20. april 2017.
Hvis knappen "Reserver" er gul og ikke grøn betyder det, at der ikke er materialer hjemme på et bibliotek og at der skal foretages en reservering, hvor man må forvente ventetid.