Musik på skoleskemaet

”Alle børn i grundskolen skal opleve mindst én professionel koncert om året i skoletiden”. Sådan lyder det ambitiøse mål for ’Levende Musik i Skolen’, et nationalt kompetencecenter, hvis formål er at sikre, at børn og unge oplever en mangfoldighed af levende musik af høj kvalitet. Et mål der nu er kommer indenfor rækkevidde for kommunes 26 folkeskoler.

Musik i barndommen

Som barn af 90’erne er jeg vokset op med Elton John, Spice Girls og Backstreet Boys sange blæsende ud af bilradioen. En discman og høretelefoner var en trofast følgesvend med et nøje antal udvalgte cd’er i tasken. Jeg mødte musik på mange forskellige måder, både i skolen, hjemme og i fritiden. I barndomshjemmet var en af min mors favoritter musik med den belgiske tenor Helmut Lotti og den klassiske musik. Min far, som man nok bedst kan beskrives som udøvende fritidsmusiker, introducerede mig for poprock-genren. Jeg brugte mange timer i hans indrettede musikrum i kælderen sammen med Brian Adams, Big fat Snake, Roxette, Aerosmith og Tina Turner, som blev spillet i et lydniveau der næsten fik soklen til at slå revner.  

Desuden elskede jeg at synge. Min mor plejede at drille mig med, at jeg næsten kunne overdøve mit lille musikanlæg, når det spillede Kim Larsens ”Papirsklip” for fuld udblæsning. Skønsang kunne man dog ikke kalde det. Og det var nok derfor, ude på desperationens kant og i håbet om, at jeg måske kunne lære at synge rent, at min mor tilmeldte mig sangundervisning på musikskolen. Hvordan det endte, er en helt anden historie, men resultatet heraf var og er en stor glæde for det musikalske udtryk!

Musikken er en kulturarv

Tidligere har hjerneforskeren Kjeld Fredens fremhævet, at "Musik er idræt for hjernen", og at mødet med og undervisningen i musik er afgørende for børns opfattelse af tid og for evnen til at huske. Musikken gør simpelthen noget ved os. Den taler til det intuitive, sanserne og følelserne. Den skaber nysgerrighed og kreativ tænkning.

Musik er mere end noget man bare lytter til. Det er en kulturarv der skal gives videre til børnene. Som kulturformidler tror jeg på, at det betyder ufatteligt meget for børn at opleve kunst og kulturen i deres opvækst. Det levende møde med musikken åbner en dør ind til kunstens verden. Det er ikke en oplevelse, der kan måles og vejes, men den kan være med til at præge os som mennesker og måske inspirere børnene til selv at gribe fat i en cello, en guitar eller i sangtræningen.

Levende Musik i Skolen

Fra næste skoleår vil Viborg Kommune i samarbejde med Levende Musik i Skolen være med til at facilitere skolebørnenes møde med musik i forskellige afstøbninger. Visionen er at sikre, at børn på alle skoler og klassetrin møder musik, der beriger og bevæger, og som gennem oplevelse og engagement udvider deres musikalske univers. Som mor til børn i Viborg Kommune glæder jeg mig over, at mine børn kommer til at møde den levende musik i deres skoletid. For det er ikke mange børn, der i dag kender til klassisk musik eller folkemusik.

Når vi i dag møder musik, er det oftest gennem nøje udvalgte kanaler og derfor fratager vi os selv for mødet med andre musikgenre. Jeg mener ikke, at forældre eller børnene behøver at gå ud og købe klassisk, jazz eller folkemusik, men som en del af deres almene dannelse skal de vide, at musikken findes. Og hvem ved? Måske kan vi inspirere nogle børn til at turde begive sig i en musikalsk retning.