Jagten efter den gode læseoplevelse

Af Anonym (ikke efterprøvet)
05.09.22
Tag på Romanjagt og bliv klogere på dig selv som læser. Måske opdager du nye veje til gode læseoplevelser.

Jagten skydes i gang

Det er en tidlig torsdag morgen på Viborg Hovedbibliotek. Alligevel er aktivitetsniveauet højt blandt de mange reoler med bøger. En 7. klasse er på besøg på biblioteket, og hver elev har fået en halv time til at finde ikke bare én, men tre gode bøger, de har lyst til at læse. Hvorfor det er tre, og ikke bare én, vender jeg senere tilbage til. Nogle leder blandt krimierne på voksenbiblioteket, andre går målrettet efter hylderne med ungdomsbøger. Og helt andre står lidt tøvende ved en pc og forsøger at finde inspiration til hvor de kan starte. Elevernes søgen efter bøger markerer starten på den jagt, de skal igennem de næste par uger, som en del af Viborg Bibliotekernes forløb ’Romanjagt’, nemlig jagten på den gode læseoplevelse.

Selv hvis man som jeg har læst ivrigt - og med stor glæde - i mange år, kan man godt opleve op- og nedture i sin læsning. Nogle gange kan det være vanskeligt at koncentrere sig og fordybe sig i en bog, mens man andre gange ikke får den gode læseoplevelse, man havde forventet, fordi det var svært at komme i gang eller leve sig ind i historien. Når en klasse deltager i Romanjagt på Viborg Bibliotekerne, er målet helt klart: Ved forløbets afslutning skal alle elever have haft en god læseoplevelse. Det er et meget ambitiøst mål, for det er langt fra alle elever, der har en tro på at det overhovedet kan lade sig gøre, og mange faktorer har indflydelse på vores læseoplevelse.

Læsningens svære kunst

Når vi skal til at læse, handler det naturligvis om at finde den rette bog. Dette kræver en idé om hvad der kunne være noget for os. Hvilken genre vil vi gerne læse? Og hvilken type bog? Måske en lydbog i stedet for en fysisk papirbog? Inden eleverne i bibliotekets Romanjagt-forløb skal lede blandt bøgerne på bibliotekets hylder, skal de være læse-coaches for hinanden og hjælpe hinanden med at finde inspiration. Herefter skal de finde tre bøger, som de gerne vil låne med hjem. Ofte er det først, når man har haft ro til at bladre lidt i bogen og har læst de første sider, at man finder ud af, om det er den helt rette at gå i gang med. Det er altså først efter eleverne er begyndt på alle tre bøger, at de skal vælge den ene de vil gå videre med i forløbet. Tid, sted og måde har også indflydelse på læseoplevelsen. Nogle læser bedst om aftenen, mens andre læser bedst i en pause midt på dagen. Nogle har en bestemt lænestol de læser i, mens andre har fundet ud af hvor rart det kan være at sidde ude og læse. For at komme med en indrømmelse har jeg engang taget mig selv i at stå og læse ved komfuret, mens jeg stegte medisterpølse.

Jagten blæses af

Vi vender nu tilbage til den samme 7. klasse ca. tre uger senere. Nu er eleverne vendt tilbage til biblioteket efter at have haft tid til at læse deres udvalgte bog færdig. De har også udforsket forskellige læsesteder og afprøvet forskellige måder at læse på. Nogle af eleverne beskriver hvordan de er blevet klogere på sig selv som læsere, og at de mod forventning blev fanget af den valgte bog:

"Det var genialt at læse med ørepropper. Det gjorde det meget lettere at læse!"

"Det var godt vejr, så jeg læste udenfor. Det har jeg aldrig gjort før. Det var bare en vildt god læseoplevelse".

"I starten var det lidt ligesom lektier, men så blev det mere spændende. Og så var det faktisk svært at stoppe igen".

Uanset hvor meget eller lidt man læser, tror jeg det kan være meget godt at tage på sin egen lille Romanjagt. At give sig selv en læse-udfordring, blive klogere på sig selv som læser og undersøge (eller genopdage) hvor, hvornår og hvordan man godt kan lide at læse. Hvordan gør du det at læse til en hyggelig ting for netop dig? Hvordan er det mon at læse med ørepropper? Og hvilken forskel gør det om man læser ude eller inde, i sin seng under dynen eller i bussen på vej til arbejde? Lad jagten på den gode læseoplevelse begynde!