Hvordan fik jeg, nu rodet mig ud i det…??

Kender du følelsen af at stå i noget helt nyt, anderledes og ukendt og så lige tænke, hvordan havnede jeg egentlig her?

Det gjorde jeg i juni, da jeg stod bag skranken i Borgerservice og skulle spille den hjælpsomme medarbejder i et lille filmklip.

Dit digitale servicetjek

I sommeren 2021 satte et par medarbejdere fra bibliotek og borgerservice sig sammen. Vi vidste ikke helt, hvad det egentlig var, vi ville, men det var noget med at hjælpe de, især ældre borgere, der ind imellem farer vild i diverse digitale offentlige løsninger og andre IT-udfordringer. En af de mange opgaver biblioteket påtager sig er ”digital dannelse” af borgere 0-99 år. I skoleårene tilbydes børn og unge mange forskellige læringsforløb inden for teknologiforståelse og informationskompetencer. Biblioteket har tidligere afholdt kurser for seniorer i bl.a. ”Hold hackerne ude” og ”Din digitale arv”, men vi syntes der manglede noget.

En ting er at man lige den aften kurset afholdes føler sig sikker, men hvad nu når ens computer, iPad eller telefon reagere på en helt anden måde dagen efter. Det satte vi os for at se, om vi kunne finde en løsning på og vi var vidt omkring i vores søgning efter de vise sten. Vi endte med en projektansøgning til Slots- og Kulturstyrelsen. Her ansøgte vi om midler til at udvikle et koncept, vi kaldte ”dit digitale servicetjek” ud fra en idé om, at når man kommer op i årene, kan man få et lægetjek i ny og næ for at sikre at der er styr på helbredet, i dette projekt ville vi også have styr på det digitale. Heldigvis var der også andre, der ville være med og Billund og Frederikshavn kommuner hoppede med på idéen om et digitalt servicetjek. Projektet blev godkendt og så var vi i gang med et ny og spændende samarbejde mellem bibliotek og borgerservice. Projektet består af tre dele.

Arrangementer

Det første er en række arrangementer i lokalsamfundene, hvor borgere kan deltage og få ny viden om f.eks. ny offentlige digitale løsninger, samt individuel hjælp og vejledning til lige det de har brug for hjælp til indenfor det digitale. Arrangementerne består af oplæg borgerservice og bibliotek, hvorefter der er hjælp at hente til lige det IT-problem man står i.

Dit digitale servicetjek i Bjerringbro.

Dit digitale servicetjek i Stoholm.

Hjælpernetværk

Det næste element er at opbygge et hjælpernetværk eller viden om, hvor man kan få hjælp. En ting er jo at få tingene fikset i dag, men hvad så når der kommer en opdatering om en uge og jeg igen ikke ved, hvad jeg skal gøre. Til den del af projektet har vi i Viborg kommune fundet nogle fantastiske samarbejdspartnere hos Ældresagen i Fjends-Karup og Bjerringbro, samt Mercantecs praktikcenter, uden disse kræfter kom vi ingen vegne. De er gået ind i projektet og er med til arrangementerne, hvor de hjælper med alverdens digitale udfordringer. Både Ældresagen og Mercantecs praktikcenter har træffetider, hvor det er muligt at få hjælp til IT og dem har vi naturligvis lavet et samlet overblik over og deler ud ved de forskellige arrangementer vi holder i lokalsamfundene.

Det sidste element i projektet er at vi skal lave noget kampagnemateriale, der kan hjælpe borgere med digitale udfordringer (eller bøvl som vi kalder det), den del af projektet er vi ikke helt kommet i gang med endnu.

Da vi opfandt projektet, var vi bange for at sådan en eftermiddag eller aften med bibliotek og borgerservice godt kunne blive en tør omgang, selvom vi serverer kaffe. Derfor kunne vi godt tænke os et underholdende indslag, men ingen af os var klar til at optræde på den måde. Skulle der hver gang hyres en professionel, blev det jo en dyr omgang, så derfor besluttede vi at optage det sjove, så det kunne genbruges. Til det formål hyrede vi Henrik Zacho som er ekspert i kommunikation og skuespiller Brian Hansen. De var med til vores kickoff seminar, dels for at hjælpe os i gang, men også for at opsnuse, hvad projektet egentlig handlede om, så filmene kunne passe ind. De fandt på tre små stumfilm, som kan bruges både ved arrangementerne, men måske også kan ses på infoskærme på bibliotek og borgerservice. Filmene handler alle om en mand med forskellige digitale udfordringer, der løses på en alternativ og sjov måde.

At indspille film

Jeg startede klummen med spørgsmålet om, hvordan jeg nu havnede i den situation og nu kommer vi til det, da optagelserne skulle i gang manglede de statister og det sagde jeg da ja til at være – og derfor stod jeg den dag bag skranken i borgerservice, uden helt at vide hvad jeg egentligt havde meldt mig til. Det blev i øvrigt en meget morsom og hyggelig oplevelse at lave de film og selvom der er tale om stumfilm, blev der råbt lidt i forhallen på kommunen den dag. Så selvom det var efter lukketid, kom der ansatte forbi, der lige lurede, hvad der nu var gang i med den larm. Det er nok ikke sidste gang jeg roder mig ud i noget, hvor jeg kommer på usikker grund. For det ender tit ud i at være både udfordrende og en rigtig sjov oplevelse.

Vi har i øvrigt allerede afholdt første arrangement, en hyggelig og for de deltagende, meget lærerig eftermiddag i Karup Kultur- og forsamlingshus. Der er to arrangementer mere på vej, det første i Bjerringbro i Gudenåhuset den 14. september kl. 14.00 og det næste i Stoholm Fritids- og kulturcenter mandag den 26. september kl. 19.00. Af hensyn til kaffen skal man tilmelde sig arrangementerne på bibliotekets hjemmeside.

I sidste uge udkom en rapport fra tænketanken Justitia om retssikkerhed for digitalt udsatte borgere, der påviser at rigtig mange er udfordrede på det digitale. Rapporten konkluderer at op mod 20 til 25% af danskerne er digitalt udsatte og det er ikke kun den ældre generation. Det bekræfter mig i, at vi har gang i noget der er relevant og vi slet ikke er færdige endnu med at udvikle på at hjælpe med digitale udfordringer.