Foto af Olia Danilevich

Højtlæsning i familien

27.08.21
I hverdagens daglige ”trummerum”, som nemt kan komme til at køre lidt på autopilot, der sætter jeg pris på at sætte tiden lidt på pause, og hengive denne pausestund til højtlæsning med mine to børn på henholdsvis 4 og 6 år.

Jeg starter gerne med at lave en god kop kaffe til mig selv, imens jeg annoncerer, at nu skal vi læse højt sammen. Vi skal gerne lige igennem diverse ”ej det gider jeg altså ikke”, eller ”det har vi lige gjort”, og ”den har vi læst” osv. osv. Men når vi så er kommet igennem dette ritual, og vi lander i sofaen eller ved spisebordet, mens vi får vores eftermiddagsmad, så er alle både store og små helt med på, hvad der nu skal ske, nemlig at vi skal dele en fælles oplevelse.

Når vi sammen sidder og deler en læseoplevelse, og ved hjælp af litteraturen finder smutveje ind og ud i verden, så åbnes der op for nye samtaleemner. Her kan vi sammen gå på opdagelse mod nye forståelser, som kan omhandle alt lige fra universet og planeterne, til hvordan er man en god ven eller noget helt tredje. Det er disse gode snakke, jeg virkelig sætter pris på i min hverdag, og denne ”simple” stund med højtlæsning bidrager til et nærvær, der summer af hygge, koncentration, fællesskab og ikke mindst fælles fordybelse.

”Sallys Far” bøgerne af Thomas Brunstrøm

Af de bøger, som vi holder meget af at læse, vil jeg nævne ”Sallys Far” bøgerne af Thomas Brunstrøm og historierne om ”Lasse-Leif” af Mette Finderup. Fortællingerne her er rigtig sjove, og samtidigt lægger de sig tæt op ad en børnefamilies hverdag, hvor bandeord og mobiltelefoner også er en del af den nogle gange lidt uperfekte, og måske netop derfor perfekte hverdag. Sammen kan vi så grine af, hvordan ”Sallys far” gebærder sig, med den fælles forståelse og reference til virkelighedens realiteter som omgiver historiens handling. Igen giver vores rejse i bøgernes univers rum til dialog som ”Kan du huske mor, som du bandede helt vildt meget, da du ikke kunne finde dine nøgler”, eller ”du blev godt nok sur på far, da han glemte at lukke havelågen og (vores hund) Trunte rendte væk”. Der åbnes op for snakke, som ikke ligger langt ude i periferien, men snarere udvider vores forståelse af vores egen lille hverdags ”trummerum”. Der skal i denne sammenhæng også tilføjes, at det jo er fantastisk morsomt for børn at grine af voksne, der dummer sig lidt, og ikke mindst befriende at grine af sig selv i efter-refleksionens klare lys.

Sprog og læselyst hos små børn

I tråd med min egen beretning om min oplevelse med højtlæsning, er der i denne tid fokus på sprog og læselyst hos små børn. Socialt Udviklingscenter, SUS, har med støtte fra Egmont Fonden udgivet en rapport her i 2021 ”Sprog og læselyst hos små børn”, som netop belyser den betydning, som bøger bl.a. har for børns sprog, ordforråd, læsekompetencer og evne til at skabe og indgå i en fælles opmærksomhed. På Viborg Bibliotekerne har vi et nyt koncept ”Læsehitz for kids”, som har fokus på læseglæde og læsefællesskaber for børn og børnefamilier. Konceptet er henvendt til familier med børn i alderen 6-9 år, og vi ønsker her at inspirere til at sætte højtlæsning på dagsordenen. Startskuddet er en familiebogcafé, hvor familier er velkomne til at komme og høre mere om konceptet, få ny inspiration til højtlæsningen og evt. tilmelde sig ”Læsehitz for kids” og hermed blive en del af vores kommende læsefamilier, hvor vi sammen skal udveksle og udvikle vores erfaringer med bøgernes univers.

Da jeg havde læst ovenstående rapport, fik det mine tanker til at vandre tilbage til min egen oplevelse med højtlæsning. Vores fælles ”pausestund” fra hverdagens travlhed får pludselig en helt ny og vigtig dimension, da højtlæsningen beriger med færdigheder som hjælper mine børn i deres fremtidige læseadfærd i litteraturens trafik. I det forsimplede begreb pausestund ligger dannelse og læring i fin kombination med nærvær.