Den gode tone

03.09.21
En gang i mellem, på job eller privat får vi en lille joke eller en sjov kommentar med på vejen. For det meste er det hjerteligt ment.

En tilfældig joke går lige til stregen for mig, men ikke over, så jeg griner af hjertet. Min kollega ser beklemt ud, men trækker på smilebåndet. Vi er alle forskellige mennesker, og har derfor forskellige grænser. Hvornår er noget for meget eller for lidt? Vi kigger på hinanden og fornemmer – kender vi egentligt hinanden godt nok? Kunne chefen slippe afsted med samme joke? Kunne fodboldtræneren? Kunne politikeren? Kan jeg fordi vi kender hinanden godt? Noget rammer en usynlig grænse, fordi det kommer en personlig oplevelse nær. Av siger det så i hjertekulen. Det var sagt i sjov, det ved man godt med fornuften, men det føles ikke sjovt. Måske smiler jeg alligevel og siger ikke højt, at det faktisk stak.

Den gode tone

Forleden lavede jeg en joke på en andens bekostning. Det gør jeg af og til, for inde i mit hoved er det sjovt, og intentionen er absolut ikke ond. Når man står overfor en person man kender, er det nemmere at vurdere. Jeg laver ofte også jokes på egen bekostning og der er jeg den første til at grine over egne fejl og mangler. Jeg er i høj grad bevidst omkring, at det er meget individuelt og ikke mindst situationsbestemt hvordan et menneske tager imod. Det betyder faktisk, at man skal være meget fintfølende, have øje for andre og stor situationsfornemmelse, når man begiver sig ud i humorens kunst. Faktisk gælder det al kommunikation.

Den seneste tid har der været stor fokus på den gode tone i medierne. Jeg har selv meldt mig ud af den offentlige debat, for mange år siden. Jeg kommenterer sjældent, ja faktisk aldrig, på noget offentligt, på f.eks. Facebook. Jeg har ellers ikke tidligere været tilbageholden med at ytre min mening. Men den hårde tone man bliver mødt med, i ellers uskyldige kommentarfelter, er i min optik, utilstedelig.

Al kommunikation er svær, det er derfor, der er mange, der tager lange uddannelser i kommunikation. Os andre, der ikke er eksperter, skal navigere i, at alle mennesker kan skrive og læse i kommentarfelter. Nærmest idet man trykker send, er der 4-5 mennesker, der misforstår det man har skrevet. Noget af det vigtigste ved kommunikation er at kende modtageren - hvem skriver jeg til. Men når man skriver i et kommentarfelt på Facebook, så har man ingen idé om, hvem der læser med.

En joke i et kommentarfelt kan nemt blive misforstået, ironi fungerer bare slet ikke på skrift og fordi man ikke kender modtageren, kan man nemt ramme ømme punkter, man ikke vidste fandtes. Nogen mennesker er måske også bare lidt for direkte og ufølsomme på skrift. Selvom det nok kun er meget få procent, der er deciderede tastaturkrigere, så kommer de nemt til at fylde meget.

Kommunalvalg i efteråret

Her til efteråret sætter vi på Viborg Bibliotekerne den gode tone på dagsordenen. Politik er en af de ting, der kan få folk helt op i det røde felt. Det er ikke altid lige nemt at holde den gode tone, hverken for politikerne i debatterne i fjernsynet, men heller ikke for alle som går amok på tasterne.

På Viborg Bibliotekerne vil vi gerne være med til at holde den gode tone og det gør vi blandt andet med en række samtalesaloner med fokus på nogle af de emner, vi forestiller os, bliver store til kommunalvalget i efteråret. Samtalesaloner er et koncept vi efterhånden har kørt en del år, som er udviklet af Nadja Pass og Andreas Lloyd fra Samfundslaboratoriet Borgerlyst. Du kan læse mere om samtalesalonerne her.

I en samtalesalon har vi fra biblioteket på forhånd lavet samtalekort med spørgsmål. Således fjernes presset for om samtalen nu også kommer til at flyde, vi laver også grupperne man skal snakke i, så man behøver heller ikke være bange for, om man nu finder én at tale med. I samtalesalonerne er det lige så vigtigt at lytte til hvad andre siger og blive klogere på andre mennesker, som det er at få sin egen mening sagt. Det handler ikke om at komme til enighed eller finde et facit. Det er simpelthen bare en vidunderlig måde at få talt om nogle vigtige emner og møde nye mennesker. Vi håber, at denne form for dialog kan være et skridt i retningen mod at sikre den gode tone i snakken og at folk tænker og taler på en ordentlig måde, om nogle af de vigtige emner i valget.

Der vil være 3 samtalesaloner i efteråret:

20/9 kl. 16.00-17.30: Attraktiv Viborg kommune

28/9 kl. 10.30-12.00: Grønne indsatser

4/10 kl. 16.00-17.30: Velfærd i lokalsamfundet