Happily Ever After Picture

Historie om et ægteskab

20.12.17
En moderne kærlighedshistorie om kønsrollerne og magtforholdet mellem ægtefæller.

Da Scener fra et ægteskab kørte i fjernsynet for første gang i 1973, lagde den gaderne øde og tusindvis af par styrtede til familierådgivning. Man kunne se en virkning på skilsmisseprocenten samme år, og manden bag serien, Ingmar Bergman, måtte skifte telefonnummer, fordi han blev kimet ned af frustrerede mennesker, ivrige efter at tale om deres parforhold.

Marianne og Johan, Johan og Marianne. Johan, der har hovedet så langt oppe i sin egen røv, at han smutter til Paris med en yngre kollega uden at skænke Marianne og børnene en tanke - og Marianne, der har hovedet så langt oppe i Johans røv, at hun må igennem både panik og hysteri for langsomt at finde ud af, at hun sagtens kan trække vejret selv, stå selv, være sig selv og faktisk have det rigtig fint med det. Den dominerende mand, der glemmer, at han intet er uden sin kvinde, og den altopofrende kvinde, der glemmer, at hun ikke kun er støttehjul for familien, men også fundamentet for sin lille mands store ego.

1973 er længe siden nu. Så længe siden, at det allerede er ancient news at tale om, at kønsrollerne er byttet om. Folk er trætte af at høre om Knausgårds følelser og den bløde mand. Til trods for det har Knausgårds ven og kollega Geir Gulliksen for nylig udgivet en roman i den autofiktive genre, som også iscenesætter et ægteskab, skrevet ud fra modpartens synsvinkel.

Han, der skriver, udgør hjemmet, familien, fundamentet. Han tørrer sengetøjet udenfor, så det dufter ekstra frisk, og læser Simone de Beauvoir, deltagende i smerten som Beauvoir for længe-længe siden kaldte hustruens lod: at dele sin ægtemand med elskerinden.

Hun arbejder i sundhedsministeriet og løbetræner – til sidst på overtid med ham, hun føler, hun virkelig kan realisere sig selv og sine sande interesser med.

Om det er manden eller kvinden, der besidder rollen som den lille kone derhjemme og i den forstand repræsenterer hverdagen – hverdagen, som man med Turells ord holder af, men jo ikke er decideret forelsket i – er nu om dage hip som hap. Men historien om hvordan et hjem falder fra hinanden er og bliver en tragisk historie, og er og bliver en relevant historie. For hvem har ikke haft parforholdsproblemer eller skilsmisse inde på livet? Jeg græd igennem 2/3 af romanen og længe efter at sidste side var vendt.
/Sidsel

Skulle du være interesseret i Knausgårds følelser og den nye, skandinaviske bløde mand, bør du låne følgende materialer med hjem næste gang du skal på biblioteket:

Oprindeligt skrevet af Esbjerg Kommunes Biblioteker.

Materialer