Vuuf! Læsehunde skaber læselyst for børn og unge

Ja, hvor svært er det egentlig? Efter A kommer B. Hvis du læser videre, ved du med sikkerhed også, hvad der kommer efter B. Allerede i vuggestuen og børnehaven møder børnene ”Anton Abe”, som kan ”GAAAAAAABE”, ”Isbjørnen Ib” og min personlige favorit ”Futte Flodhest”. Med bogstavrim, sange og fagter møder de bogstaver og bogstavsdyr tidligt i barndommen, så de i 0. klasse har de bedste forudsætninger for at lære at læse.

Men som mor til tre børn oplever jeg på nært hold den store forskel, der er for børns interesse for sprog, bogstaver og læsning. Det vurderes, at 30 procent af børn oplever udfordringer ved at lære at læse. Nogle børn er hurtige til at knække læsekoden, og de kan i anden klasse allerede kaste sig over Harry Potter-bøgerne, mens andre børn må hakke sig gennem de lydrette letlæsningsbøger.

Læsning var ikke nemt for mig

For nogle børn er det dog så svært at lære at læse, at de mister troen på sig selv og motivationen for at læse. Jeg var selv én af dem, der havde svært ved bogstaverne. Det tog mig længere tid at lære bogstaverne udenad og dermed også længere tid at lære at læse. Men øvelse gør mester, som jeg gentagne gange har sagt til min 8-årige, der bare gerne vil læse Harry Potter nu.

For at blive en dygtig og hurtig læser skal man være en sikker læser, og det kræver mange timers øvelse. Det er som at lære at binde snørebånd. Du skal gøre det langsomt og lære bevægelserne, før du kan snøre dine sko hurtigt.

At få børn til at læse er en udfordring, som mange lærere kæmper med. Det kan ikke komme bag på nogen, at lærerne ikke kan stå alene med denne kamp. Forældre har en afgørende indflydelse på deres børns læselyst og læsefærdigheder. Den nationale anbefaling går på 20 minutters læsning dagligt med dit barn, og den er næsten blevet indprentet i min bevidsthed på lige fod med anbefalingerne ”Spis 6 stykker frugt og grønt dagligt” og ”Gå 10.000 skridt om dagen”.

Hygge med højtlæsning og hundekiks

Men det idylliske billede af et storsmilende barn ved spisebordet fordybet i læselektier er utopi for mange børnefamilier. Forældre sidder i stedet med en sur citron så stædig, at hverken pisk eller gulerod kan få motiveret barnet til læsning. Og hvad gør man så? For nogle børn hjælper det at øve læsningen i andre sammenhænge, og her har bibliotekerne landet over plads, rum og inspiration at give ud af.

Særligt et læsetilbud er populært blandt børnefamilier i Viborg: Højtlæsning med læsehunde. Hver mandag og torsdag eftermiddag er logrende haler og højtlæsning fast inventar på Børnebiblioteket i Viborg. Hundene Vega og Aiko er uddannede læsehunde, og sammen med deres ejere tilbyder de ro, hygge og nærvær til læsetræningen.

Viborg Bibliotekernes samarbejder med Foreningen Læsehunde om tilbuddet. Hvis du kender et barn, der har brug for et læseskub, så kontakt Viborg Bibliotekerne og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med læselysten.  

Litteraturens magiske univers udvider din horisont

Da jeg gik på mellemtrinnet, fik jeg endelig knækket læsekoden. Litteraturens univers åbnede sig for mig, og jeg slugte den ene bog efter den anden. Mine yndlingshistorier var ”Troldepus”, ”Harry Potter”, ”Silas og den sorte hoppe” og ej at forglemme Gyldendals ”Grå Serie”.

Jeg ser læsning som en stor gave, der har været med til at udvide min horisont og min fantasi i barndommen.

Mit møde med litteraturen som barn har på mange måder formet mig i voksenlivet - især mit valg af uddannelse som kulturformidler og bibliotekar. Arbejdet med noget så fantastisk som bøger, fortællinger og litteraturformidling gav i allerhøjeste grad mening, da jeg stod og skulle videre i uddannelsessystemet.

I dag nyder jeg mit arbejde hos Viborg Bibliotekerne - især at inspirere børn og voksne til at læse og møde litteratur, som kan skabe værdi for netop dem.